Het was 1923. Alfred Vogel – pionier op het gebied van natuurgeneeskunde – opende op 21-jarige leeftijd zijn eerste kruiden- en natuurvoedingswinkel in Basel (Zwitserland). Alfreds kennis van de gezonde invloeden van planten was indrukwekkend, zijn bevlogenheid om de wereld in te trekken en planten te ontdekken was uniek en zijn passie om zoveel mogelijk mensen een natuurlijk gezondheidsadvies te geven maakten hem beroemd tot ver buiten zijn regio. Alfred zelf overleed in 1996 op 94-jarige leeftijd. Nu, 100 jaar na het openen van Alfreds eerste reformhuis, is de passie voor planten bij A.Vogel onverminderd groot.
Amerika, Australië, Afrika... Alfred Vogel trok in zijn leven de hele wereld over om lezingen te geven en onderzoek te doen. Zijn open blik en zijn wil om de kracht van de natuur verder te ontdekken leidden hem op zijn reizen naar talloze planten die de gezondheid van mensen kunnen ondersteunen. Alfred Vogel was er van overtuigd dat extracten uit vers geoogste planten een groter en dieper effect hebben dan extracten van gedroogde kruiden. Als het dus ook maar even kon, werkte Alfred daarom met verse planten. En dat doet het merk A.Vogel nog steeds. Het oogsten van de planten gebeurt volgens speciale oogstspecificaties en precies op het moment dat de werkstoffen in de plant optimaal zijn. We verwerken de planten na de oogst direct, vaak al binnen 2 uur, in onze fabriek. Zo gaan er zo min mogelijk werkstoffen verloren.
Uit de A.Vogel tuinen op de Veluwe wordt ieder jaar wel 50.000 kilo plant geoogst voor het maken van de A.Vogel producten. Uniek in deze tuinen is de 100% gecontroleerde, biologische teelt. De biologische zaden komen altijd van planten die geteeld grond die vrij van kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen is. De meeste planten in de A.Vogel tuinen groeien er namelijk niet voor de sier, maar zijn de basis voor de A.Vogel producten. Voor de tabletten die je slikt, de crème die je smeert of de druppels die je inneemt.
De passie voor verse planten en wetenschappelijke effectiviteitsstudies is iets wat de mensen bij A.Vogel anno 2023 nog steeds drijft. Net als de bevlogenheid om te blijven innoveren. Het portfolio van A.Vogel bevat al ruim 100 producten, maar daar komen jaarlijks nieuwe producten bij.